Hoe stel je een goed CV op?

Een CV opstellen, iedereen weet hoe lastig het kan zijn. Je wilt eigenlijk laten zien wat je allemaal gedaan hebt, wie jij bent en wat je kunt. Hoewel we allemaal in ons achterhoofd hebben dat een CV moet aansluiten bij de vacature en functie, vinden we het vaak lastig om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Wat is een must in mijn CV en wat kan ik voor deze rol weglaten, is de grote vraag die in ons hoofd blijft rondtollen. The Search Company gaat je daarbij helpen.

Een CV bestaat uit informatie als;

  • Persoonlijke gegevens
  • Opleiding
  • Cursussen en trainingen
  • Werkervaring 
  • Overige activiteiten
  • Interesses 

Om te beginnen: zie je curriculum vitae niet meer als een persoonlijk plakboek, maar zie het als een brochure van jezelf. De klant (het bedrijf waar je solliciteert) krijgt meerdere brochures te zien en moet een zorgvuldige selectie maken. Je moet dus zorgen dat jouw brochure het beste aansluit bij de klantvraag.

Hoe kun je dat doen? Volgens ons zijn er drie dingen heel belangrijk: de lengte van je CV, de aansluiting van je werkervaring bij de vacature en de overzichtelijkheid van het CV.

  1. Maak je CV niet te lang

Een goed CV is niet langer dan 2 A4’tjes.

  1. Door je werkervaring aan te laten sluiten bij de vacature trek je aandacht

Per sollicitatie bekijk je wat relevant is voor de vacature, zodat je het accent van je cv kunt aanpassen aan de vacature.

  1. Maak je CV overzichtelijk

Kies een helder en duidelijk lettertype, maak kopjes dikgedrukt, knip lange stukken tekst op, gebruik voldoende witruimte in de opmaak van je CV en zorg dat de tekst netjes uitgelijnd onder elkaar staat..

Een meer gedetailleerde uitleg over hoe een goed CV opstellen in zijn werk gaat vind je in ons uitgebreide blogartikel. Meer weten over The Search Company vanuit een extern oogpunt. Lees onze Google reviews.