Headhunting is een redelijk recent fenomeen. In de jaren ’50 en ’60 begonnen bedrijven in New York het te gebruiken als een manier om mensen te vinden die opgeleid waren om leidinggevende posities in te nemen.
Tegenwoordig gebruikt men headhunting niet uitsluitend om hooggeschoolde kandidaten te vinden. Men gebruikt het voornamelijk om mensen te vinden met vaardigheden die moeilijk te vinden zijn. Het is mogelijk dat ze op de markt zeldzaam zijn. Een andere mogelijkheid is dat ze hoge scores hebben of dat ze een enigszins unieke opleiding, vaardigheden en competenties hebben.
De voordelen van headhunting
- Tijdsbesparing
- Geldbesparing
- De kans is groter dat de ideale kandidaat gevonden wordt
Een Headhunter is een gespecialiseerde recruiter. Hij zoekt in het bijzonder naar werknemers met hoge posities in bijvoorbeeld management, die een specifieke branchekennis hebben.
De meest succesvolle specialisten worden door de Headhunter benaderd voor een andere, beter betaalde baan. Bij headhunting ‘kaapt’ de Headhunter dus personeel dat niet (zelf) op zoek is naar ander werk weg bij de ene werkgever ten behoeve van de andere.
Als Headhunter moet je tot het uiterste willen en durven gaan om de juiste persoon te vinden en over te nemen. Een groot sociaal netwerk kan zeer behulpzaam zijn. Je zoekt alles wat je vinden kan uit over een kandidaat en het bedrijf en gebruikt die kennis in het verleiden van de kandidaat. Hoe schaarser de specialistische kennis is, hoe meer bedrijven zich tot headhunting zullen richten.
Door de opkomst van social media (Linkedin, Facebook, Instagram etc) is de manier van werken voor de headhunter weliswaar veranderd. Maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Als werkgever ben je op zoek naar geschikte personeel. Dan kun je een headhunter inschakelen om een goed verborgen kandidaat voor jouw organisatie te vinden. De headhunter zal ook een goede selectie kunnen maken. Hij benadert een kandidaat immers pas als deze qua kwalificaties voldoet aan een functieprofiel. Ook heb je de headhunter nodig om in een drukke markt jouw vacature onder de aandacht te brengen – en te verkopen! Het is immers beter als een ander over je verteld dat je zo’n interessante werkgever bent, dan wanneer je dit zelf doet…Lees meer over onze headhunters. Indien je meer wilt weten over hoe andere over The Search Company denken bekijk onze Google reviews eens.
Lees meer over onze headhunters. Indien je meer wilt weten over hoe andere over The Search Company denken bekijk onze Google reviews eens.