Wat is employer branding?

Employer Branding is een hot-topic in de recruitment wereld. Goede employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Maar wat is het nou precies – en wat moet je er mee als werkgever?

Employer Branding samenwerking en teamwork.

Over employer branding doen veel verschillende opvattingen de ronde. De een ziet het vooral als het hebben van een goede recruitmentsite, terwijl een ander het beschouwt als het veel aanwezig zijn op social media. En een derde heeft het over het maken van gelikte campagnes om personeel te werven. Allemaal zijn het inderdaad bruikbare middelen, maar employer branding is veel breder dan dat. Auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand beschrijven het concept als volgt:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”.

Het goede aan deze definitie is dat employer branding niet alleen gaat om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige personeel. En dat doe je volgens hen door een voorkeurspositie te verkrijgen bij deze twee groepen. Dat bereik je vervolgens door als bedrijf authentiek en onderscheidend te zijn. In het kort: ga na wat jouw bedrijf bijzonder maakt om voor te werken en vertel dat eerlijke verhaal aan de buitenwereld.

Lees meer over de diensten van The Search Company.