MENU

5 manieren om LinkedIn in te zetten bij je zoektocht naar een baan.

Hoewel iedereen wel eens twijfelt of hij/zij zou willen switchen van baan, is het idee ervan vaak lastig. Kom ik wel aan een nieuwe baan die me meer uitdaging biedt? Hoe ga ik dat aanpakken? In dit artikel brengen we in kaart hoe je LinkedIn kunt benutten voor je zoektocht naar een nieuwe job.

 

1. Verander je functienaam
naam veranderen

 

 

 

 

 

 

In de Werving en Selectiebranche komen we vaak mensen tegen met in hun naam bijvoorbeeld A. “Systeembeheerder op zoek naar een nieuwe uitdaging”, of optie B met slechts: “op zoek naar een nieuwe uitdaging”.

We kunnen er lang over discussiëren, maar zoals het je wel zal opvallen zit er in beide functienamen nogal wat verschil. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt bereiken.

Wanneer je daadwerkelijk op zoek bent naar een functie in een geheel andere Branche dan je huidige, dan zou je voor optie B kunnen kiezen. Het nadeel van deze optie is vaak dat een recruiter niet goed weet waar je naar op zoek bent. In optie A. komt dat dichter in de buurt.

Laten we een optie C toevoegen: “Ervaren systeembeheerder zoekt nieuwe uitdaging in Cloud oplossingen.”

In dit geval geef je heel duidelijk aan waar je naar op zoek bent. Zodra een (corporate) recruiter dan “cloud” intypt kan jouw profiel ook gevonden worden. Dit is precies wat je wilt.

Maar, er zit hier een addertje onder het gras. Jij wilt helemaal niet aan je directe collega’s – en al helemaal niet aan je baas – laten zien dat je op zoek bent naar iets nieuws. Wat zet je dan in je naam? Onze suggestie is om het volgende te doen: maak een naam met verschillende trefwoorden die jouw huidige ervaring en skills het beste accentueren:

D. “Systeembeheer | SAAS | Linux | Office 365”

Let er hierbij wel op dat je alleen de skills toevoegt waar je in een volgende baan meer over zou willen leren/ meer mee zou willen doen. …And keep it short.

 

2. Ga bedrijfpagina’s volgen die je interessant lijken

Het lijkt misschien erg voor de hand liggend, maar het werkt écht om bedrijven te gaan volgen die je interessant vindt. Wie weet val je wel op voor het bedrijf en benaderen ze je met een nieuw baanaanbod. Aan de andere kant kunnen bedrijven die jouw profiel tegenkomen meteen zien bij welke bedrijven jij je toekomstige carrière move zou willen maken. Wie weet is er wel een heel interessant bedrijf in dezelfde branche die jouw profiel tegenkomt waar je zelf nog nooit over nagedacht had.

 

 

3. Vraag om recommendations

Je netwerk heb je niet voor niks. Vraag aan mensen in je huidige of voormalige werkomgeving(en) of ze een aanbeveling over je zouden willen schrijven. En als je dan toch al zo direct op de man afstapt kun je er meteen ook bij vertellen welke eigenschappen van jou ze zouden moeten benadrukken. Op die manier komt een recruiter of bedrijf ook meer te weten of jouw werkhouding en persoonlijkheid.

 

4. Like berichten over ontwikkelingen in je vakgebied en schrijf hier zelf ook over

like, LinkedIn

 

 

 

 

 

 

LinkedIn algoritmes worden steeds slimmer. Door berichten over je vakgebied te liken en sharen, laat je zien hoe groot je interesse is in je werk. Daarnaast laat je een digitaal spoor achter. Het zou bijvoorbeeld zomaar eens kunnen dat de CEO van een bedrijf van je interesse deze content ook bekijkt en voilà, meer kans dat hij/zij je zal vinden dus.

Maar je kunt nog meer met je interesse voor het vakgebied. Door het zelf schrijven van blogs op LinkedIn kun je je kennis alvast aantonen. Dat kan zeer goed van pas komen wanneer je toekomstige werkgever op je LinkedIn-pagina belandt. Moet je wel even je schrijf skills trainen.

 

5. Of, plaats een oproep in je netwerk

Juist, dit is misschien wel de meest logische stap. Hoe vaak zie je niet een bericht voorbijkomen van een kennis of vriend die een oproep plaatst? Is dit effectief – Ja en Nee. Heb je een groot netwerk met veel mensen in jouw sector? Dan is het antwoord waarschijnlijk ja. Zeker via ‘weak ties’, oftewel vage kennissen, kom je het snelste aan een nieuwe baan. Toch is zekerheid niet gegarandeerd. Je bericht moet vaak geliked en geshared worden en dan nét door de juiste persoon worden gevonden. Maar het is altijd het proberen waard.

Heb je een klein netwerk, dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat je op deze manier niet gevonden kunt worden. LinkedIn werkt namelijk zo dat connecties van connecties belangrijker zijn dan je eigen netwerk. Heb jij dus weinig connecties, maar wel connecties die zelf een groot netwerk hebben? Zorg dan dat zij jouw oproep delen.

Conclusie

Kortom, jezelf presenteren vergt tijd en inspanning. Je kunt het beste gevonden worden door actief bezig te zijn op LinkedIn en niet alleen maar af te wachten. Tenslotte, hard werken wordt beloond!

Terug