CV opstellen
MENU

Zo stel je een goed CV op

Iedereen weet hoe lastig het kan zijn om een goed CV op te stellen. Je wilt eigenlijk laten zien wat je allemaal gedaan hebt, wie jij bent en wat je kunt. Hoewel we allemaal in ons achterhoofd hebben dat een CV moet aansluiten bij de vacature en functie, vinden we het vaak lastig om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Wat is een must in mijn CV en wat kan ik voor deze rol weglaten, is de grote vraag die in ons hoofd blijft rondtollen.

The Search Company gaat je daarbij helpen.

Om te beginnen: zie je CV niet meer als een persoonlijk plakboek, maar zie het als een brochure van jezelf. De klant (het bedrijf waar je solliciteert) krijgt meerdere brochures te zien en moet een zorgvuldige selectie maken. Je moet dus zorgen dat jouw brochure het beste aansluit bij de klantvraag.

Hoe kun je dat doen? Volgens ons zijn er drie dingen heel belangrijk: de lengte van je CV, de aansluiting van je werkervaring bij de vacature en de overzichtelijkheid van het CV.

1. Maak je CV niet te lang

Een tip die we je als eerste kunnen geven is: maak je CV niet te lang. Een recruiter/ werkgever wil in één oogopslag kunnen zien dat jij degene bent die ze zoeken. Als ze eerst vijf pagina’s met lappen tekst door moeten lezen, zijn ze al snel de weg kwijt. Wij adviseren daarom om de lengte van je CV te beperken tot twee A4tjes.

2. Door je werkervaring aan te laten sluiten bij de vacature trek je aandacht.

Zoals de meeste CV-opstellers onder ons wel weten, staat de meest recente werkervaring bovenaan. Bovendien moet je voor elke vacature je CV een beetje tweaken. We zien vaak terugkomen dat kandidaten een hele lijst met werkervaringen op het CV hebben staan die met hele verhalen staan beschreven.

Een tip die wij kunnen geven: laat vooral werkervaring die aansluit bij de vacature eruit springen. Dat is wat recruiters willen zien. Vertel veel over de baan die het meest relevant is en over de andere banen minder. Zo maak je een goed onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.

In hoeveel detail moet je je taken bij je relevante werkervaring omschrijven? Moet je elk project dat je hebt uitgevoerd in detail beschrijven?

Natuurlijk doen jouw eigen projecten ertoe, maar bewaar deze voor een sollicitatiegesprek, of bespreek ze kort in je motivatiebrief. Wat goed werkt is om te vertellen wat je werkgever doet en vervolgens even kort wat jouw taken en verantwoordelijkheden binnen de functie waren. Vaak zegt het bedrijf waar je gewerkt hebt voor een recruiter al heel veel over jouw voorkeuren en kennis van een bepaalde industrie.

Er is nog een belangrijk punt waar je rekening mee moet houden. Elk bedrijf in dezelfde markt maakt gebruik van andere functietitels om dezelfde functies te omschrijven. Er is helemaal niks mis mee om het jargon van je oude werkgever los te laten en het jargon van de werkgever waarvoor je gaat solliciteren aan te houden. Zolang je maar zorgt dat je oprecht blijft en geen titels gaat verzinnen die je voormalige werkervaring niet exact omschrijven.

3. Maak je CV overzichtelijk.

Een derde tip die we je mee kunnen geven is: maak je CV niet te druk. Zorg dat je niet te veel lettertypen door elkaar gebruikt en dat het CV makkelijk leesbaar is. Het is natuurlijk subjectief hoeveel plaatjes en foto’s je toe zou moeten voegen. Wij van The Search Company geven als tip: hou het bij personalia, profielfoto, opleiding, relevante werkervaringen, vaardigheden en hobby’s. Je vaardigheden kun je bijvoorbeeld in een tabel zetten. Weet je veel van Microsoft, zet dan de kennis van alle programma’s die je hebt in deze tabel. Recruiters zoeken vaak specifiek naar je skills en certificeringen en jij wil niet ontbreken in de zoekopdracht. Een persoonlijk tintje aan de lay-out van het CV  geven kan natuurlijk geen kwaad, maar keep it simple.

Op basis van deze tips komen wij met het template van The Search Company! Dit is het resultaat:

CV indeling

We wensen je veel succes met het opstellen van een overzichtelijk en passend CV. En dan…solliciteren maar!

Share by


Terug