Generatie Z; de bijna ongrijpbare generatie die zich overal en nergens bevindt. De eerste digital natives die geen wereld meer kennen zonder het internet. Iets wat wij ons niet allemaal meer kunnen voorstellen, maar toch echt zo is. Generatie Z bestaat uit jouw nieuwe werknemers, jouw nieuwe consumenten en de toekomst van de wereld. Om een future-proof bedrijf te houden, dienen we deze generatie te begrijpen én bereiken. The Search Company geeft je tips om up-to-date te blijven voor de toekomst met Gen Z!
Zekerheid voor de toekomst
Generatie Z is eager om haar doelen te bereiken. Ze zien werk dan ook als een middel om hun dromen in vervulling te kunnen laten gaan. Een vast inkomen en goede arbeidsvoorwaarden zijn de punten waar zij zich op focussen bij het zoeken naar een baan. Generatie Z vindt het belangrijk om werk te doen wat zij leuk vinden, maar dit is voor hen absoluut geen vereiste. In tegenstelling tot de voorgaande Generatie Y, die wil genieten van alles wat zij doen, ligt bij Generatie Z de focus op de financiën. Hoe deze veranderende focus komt? Simpel: de recessie van 2008 die hun ouders hebben doorgemaakt. De nieuwe generatie wil daarom zekerheid op financiële stabiliteit.
Naast financiële stabiliteit, is de persoonlijke en professionele ontwikkeling nog belangrijker voor Generatie Z. Ze weten dat er geld te verdienen valt met het bedenken van innovatieve ideeën en zijn er dan ook op gebrand om nieuwe ideeën na te jagen. Ze geloven dat ze van alle markten thuis zijn en zijn zich ervan bewust dat de ontbrekende kennis slechts een klik van hen verwijderd is. Zo kunnen ze in een oogopslag van richting veranderen, waardoor het voor oudere generaties vaak lastig is om bij te blijven. Generatie Z is niet alleen de toekomst, maar ze geloven zelf ook meer dan ooit dat ze hét zijn!
Een sterke drive
“Geboren met een smartphone in de hand”. Generatie Z weet meer van technologie dan welke generatie dan ook. Het overbruggen van afstand is voor hen geen probleem, want fysiek contact is niet langer een vereiste om te kunnen converseren. Dit maakt deze generatie niet alleen technologisch, maar ook onafhankelijk. Ze willen het altijd beter doen dan anderen, en zijn daardoor erg competitief ingesteld. Generatie Z weet dat snel handelen essentieel IS om niet verslagen te worden door iemand anders. Deze drive zit nou eenmaal in de aard van het beestje. Hierbij beoordeelt Gen Z anderen op hun kennis en kunde en zien zij de positieve kant van diversiteit in. De concurrentie wordt immers groter als er meerdere werknemers zijn met dezelfde expertise. Een bedrijf waar diversiteit niet vanzelfsprekend is, die zal deze generatie niet eens als werkgever overwegen.
Om je bedrijf zo future-proof als mogelijk te maken en de intrede van Generatie Z zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het van belang om rekening te houden met de gebruiksaanwijzing van deze generatie. De focus en drijfveren van deze groep zijn veranderd ten opzichte van de Millenials en dat is iets waar je als bedrijf rekening mee dient te houden als je wil dat je bedrijf een toekomst heeft. Keep up with the future, keep up with Gen Z! The Search Company begrijpt en werkt zelf ook met deze generatie. Het hunten van nieuwe kandidaten die de waarden van jouw bedrijf delen, zonder dat zij hun eigen waarden hiervoor op hoeven te geven, is voor ons dan ook niets nieuws. Meer weten? Neem gerust even contact met ons op of bekijk onze Google recensies!