Wanneer heeft een sollicitant een goed CV?

Wat is een goed CV?

Een goed CV ? Regelmatig sturen kandidaten ons hun CV en melden ze erbij dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaalde vacature. De aansluiting tussen het CV dat wij ontvangen en de vacature die wij van onze klant in behandeling hebben gekregen is soms ver te zoeken. Een corporate recruiter zal een dergelijke kandidaat met een standaard reactie afwijzen. Een recruiter van The Search Company is getraind om iets verder te kijken dan zijn neus lang is. Wij zoeken in een CV niet direct naar een reden om een kandidaat af te wijzen. Eerder zoeken wij naar aanknopingspunten die een kandidaat heeft met een functie. Natuurlijk kunnen wij de zogenaamde harde criteria niet beïnvloeden. Denk hierbij aan opleiding, leeftijd, woonplaats, werkgevers. Maar bij de functiebenaming of de invulling van een functie is vaak heel veel mogelijk. Hoe vaak heb je als medewerker niet taken verricht die niet direct behoorden tot jouw takenpakket. Hierbij geef ik de volgende voorbeelden:

  • Hoe vaak ben je als Sales Director niet zelf actief betrokken geweest bij het closen van een deal?
  • Was je als Marketing Director niet ook betrokken bij de tactische of operationele zaken van jouw afdeling?
  • Was je als relatiebeheerder niet ook betrokken bij het binnenhalen van nieuwe klanten?

Bij het solliciteren gaat de meeste tijd zitten in het opstellen van een juist CV. Te vaak zien wij CV’s die ‘uit de oude doos’ gehaald worden waarbij de laatste werkgever nog even snel wordt toegevoegd. Tekstueel ziet het er dan vreemd uit. Hetgeen men als laatst gedaan heeft krijgt dan tekstueel vijf regels aandacht en een functie die iemand tien jaar geleden uitvoerde wel 20 regels. Dat is niet verstandig. Zorg ervoor dat je de functie goed begrijpt. Door research te doen op internet leer je ook het jargon kennen dat er gesproken wordt binnen het bedrijf waar je wilt solliciteren. Onderzoek of je dit jargon kunt gebruiken in jouw CV.

De autoverkoper

Een goede autoverkoper zal voordat hij zijn product aanprijst eerst aan een klant vragen: “Wat vindt u belangrijk aan een auto?” of “Aan welke eisen moet een auto voldoen?” Een klant zal dan bijvoorbeeld zeggen: “De auto moet veilig zijn, de auto moet zuinig zijn en de auto moet voldoende bagageruimte hebben.” Een autoverkoper die het spel niet begrijpt zal daarna product-benefits gaan benoemen als het acceleratie vermogen van de auto, de hoeveelheid pk’s etc. Oftewel zaken / benefits waarnaar de klant niet zoekt. De goede autoverkoper zal juist de product eigenschappen benoemen waarin de klant geïnteresseerd is.

Nu terug naar het CV

Voor het opstellen van een CV geldt dezelfde regel. Zorg dat je als sollicitant eerst precies begrijpt waarnaar een bedrijf op zoek is. Een goed werving en selectie bureau zal jou achtergrond informatie kunnen verschaffen die handig is bij het opstellen van jouw CV. Dit omdat het recruitment bureau de klant goed kent en door het houden van een vacature intake met een hiring manager net iets meer weet van hetgeen er gezocht wordt dan verwoord is in het functieprofiel. Deze informatie moet terugkomen in het CV dat uiteindelijk bij dit bedrijf terecht komt. Naar onze inschatting is een CV kort, maar relevant. Denk aan 2A4 met daarin personalia, opleiding, (relevante) werkervaring, trainingen en overige zaken. “keep it short, but relevant”.

Ben je de laatste vijf jaar van jouw carrière een pre-sales manager geweest? Verwacht dan niet dat jouw CV in behandeling genomen wordt als een klant zoekt naar een channel manager. Zorg dat je jouw profiel laat aansluiten op de desbetreffende opportunity. Maar als dat te ver af staat van wie je bent, laat het dan rusten en steek je energie in het vinden van een beter passende vacature. Speaking of vacatures: ons actuele overzicht je hier vinden.

Ook de tips die je op internet kunt vinden voor het opstellen van een goed CV zijn bruikbaar. Een voorbeeld van deze tips kun je vinden op de website van Monsterboard.

Groeten, Guido Cox
Managing Director, The Search Company