Het volgorde effect

Beste netwerk,

The Search Company organiseert regelmatig een “kandidaten dag” voor klanten. Hierbij plannen wij meerdere kandidaten in voor een sollicitatiegesprek op dezelfde dag. Bij het inplannen van deze kandidaten lopen we vaak tegen hetzelfde vraagstuk aan: “heeft de volgorde van de kandidaten invloed op de voorkeur voor een kandidaat? “

Om dit tot in de puntjes te onderzoeken is een gecontroleerde wetenschappelijke studie nodig, maar misschien is het leuk om eens de ervaringen te vragen van ons netwerk! Wat bekend is uit wetenschappelijke onderzoek is dat er bijvoorbeeld een effect is gevonden voor het onthouden van een kandidaat. Zo wordt een kandidaat die als eerste aan de beurt is (primacy effect) over het algemeen beter onthouden dan kandidaten die daarna ingepland staan. Informatie die we als eerste in een reeks tot ons nemen, onthouden we nu eenmaal beter, met als gevolg dat de aandacht voor de volgende informatie verslapt, omdat we nog bezig zijn met het verwerken van de eerste informatie.
Ook toont onderzoek aan dat een kandidaat die als laatste aan de beurt is (recency effect) over het algemeen beter onthouden wordt dan de kandidaten die daarvoor aan de beurt zijn. Recent verkregen informatie onthouden we nu eenmaal beter.

Bovenstaande is natuurlijk erg interessant, maar vooral gebaseerd op het onthouden van informatie en minder op het beoordelen van de kandidaat. Wat als de eerste kandidaat erg tegenvalt? Wellicht wordt dat dan ook wel beter onthouden en is het juist een nadeel om als eerste aan de beurt te zijn. Er zal dus nog veel meer onderzoek nodig zijn om dit vraagstuk tot op de bodem te kunnen uitzoeken.

Hoe ervaren jullie dit? Ben je zo’n situatie wel eens tegengekomen? En hield je toen rekening met de volgorde van het inplannen van de gesprekken ?

The Search Company is erg nieuwsgierig naar jullie mening en naar hoe jullie deze situatie ervaren!

Lees meer van onze blogs hier. Meer weten over The Search Company vanuit een extern oogpunt. Lees onze Google reviews.