Hoe digitalisering de toekomst van (executive) search beïnvloedt.

Verwacht wordt dat recruitment, werving & selectie en executive search de komende tijd vergaand gaat veranderen vanwege de toenemende digitalisering. Op welke manier gaat dit onze werkwijze en processen veranderen? Hoe beïnvloedt digitalisering de toekomst van (executive)search?

Executive search kenmerkt zich door de hogere mate van integriteit en vertrouwelijkheid. Doorgaans is het onwenselijk voor topmensen dat het bekend wordt dat ze zich oriënteren op andere externe functies. Organisaties die een dergelijk persoon zoeken, werken graag met een overzichtelijke lijst met geschikte kandidaten (de zogenaamde short list). De focus hierbij is niet alleen het vinden van topkandidaten voor die specifieke vacature maar steeds meer draait het om het adviseren van de organisatie op verscheidene talent- en HR gerelateerde vraagstukken.

Coöperatie met mens en IT

De traditionele selectiemethoden zoals beoordelen op cv’s en de inhoud hiervan, hebben wetenschappelijk bewezen een laag voorspellende waarde. Nu, door het gebruik van verschillende digitale en andere selectie-instrumenten is de recruiter in de gelegenheid om zijn oordeel meer datagedreven en factbased te kunnen maken. Ook zijn dit soort digitale tools een stuk goedkoper dan de reguliere assessments. Hierdoor is het mogelijk om de gehele shortlist een assessment aan te bieden in plaats van de laatste twee kandidaten die kans te geven. Hoewel de digitale tools een hogere voorspellende waarde hebben zal de human touch niet snel compleet uit beeld gaan. Werving en selectie advies gebaseerd op alleen maar ICT bevindingen zal voorlopig nog niet door klanten als betrouwbaar voelen.

Opkomst online bureaus

Een groot deel van het recruitmentproces is te automatiseren. Momenteel zijn er al diverse compleet online uitzend-recruitmentbureaus actief. De tarieven van dit soort bedrijven zijn een stuk lager, doordat er geen fysieke vestigingen zijn en er hoge automatisering is. Om een beeld te geven, bestaan er tegenwoordig al bureaus die echt 100% online te werk gaan. Geen aanwezigheid van intercedenten of recruiters, kandidaten melden zichzelf aan, omschrijven hun eigen profiel en nemen deel aan digitale testen. Uiteraard is het belangrijk dat het profiel kwalitatief goed ingevuld wordt om een goede match te krijgen. Hierom krijgen kandidaten soms een vergoeding als drijfveer om de testen te doorlopen en het profiel goed in te vullen. De organisatie met een vacature kunnen via de website kandidaten zoeken, selecteren en vervolgens uitnodigen voor een gesprek.

Verschuiving naar bredere advisering

Uiteraard is niet al het recruitmentwerk te digitaliseren, de vertrouwensrelatie en de strategische adviescomponent wordt alleen maar belangrijker in de toekomst. De moderne recruiter wordt een strategische talentexpert extern en toekomst gericht. Hiermee gaat de focus uit naar strategisch advies op het gebied van retentie van talent, onboarding en ontwikkeling. Het werkveld van executive search breidt zich uit met leadership-, succession– en strategic workforce planning.

Lees meer van onze blogs hier. Meer weten over The Search Company vanuit een extern oogpunt. Lees onze Google reviews.