LinkedIn, Facebook en Twitter zijn de drie meest gebruikte socials waar werving- en selectie organisaties actief op zijn. Eén belangrijk kanaal mist in het rijtje; Instagram. Een hippe, informele en creatieve app waarmee je een groot bereik kan creëren. Door middel van mooie beelden/foto’s kom je op een geheel andere manier in aanraking met je doelgroep. Als je het op de goede manier aanpakt geeft het een flinke boost aan je employer branding! Zo kan Instagram gebruikt worden om bijvoorbeeld een talent pool op te bouwen of om vacatures onder te brengen.
Het starten van een Instagram account is een slimme manier om onder de aandacht te komen bij latent zoekende (passieve) kandidaten en/of klanten. Belangrijk hierbij is dat je een goed verhaal vertelt over je bedrijf. Hoe is het om bij de organisatie te werken? Wat doet het bedrijf precies? Wat onderscheidt de organisatie van andere organisaties? Naamsbekendheid, oftewel employer branding! Op deze manier geef je potentiële werknemers een realistisch beeld over de organisatie. Hoe kan dat beter dan op een visuele manier!
Instagram heeft zeer veel gebruikers wat natuurlijk al een groot voordeel is. Hierbij komt ook nog dat een groot aantal gebruikers erg actief zijn. Het betrokkenheidspercentage van Instagram staat op 1.73%. Hoewel dit niet erg hoog klinkt is het in vergelijking met de 0,16% van Facebook een enorm verschil. Dit maakt Instagram een interessante plek om wereldwijd bereik te creëren en om interactie met bestaande en potentiële klanten en/of kandidaten te ontwikkelen.
Een aantal tips op een rijtje om het meeste uit je zakelijke instagramprofiel te halen:
- Denk goed na over de inrichting van je profiel
Zorg ervoor dat je account zo volledig mogelijk is ingevuld. Zet duidelijk in je bio wat je als organisatie doet, voeg de link van de website en je locatie toe. Het is ook een slimme zet om je profiel over te schakelen op een bedrijfsprofiel hiermee krijg je meer inzicht in welke berichten goed presteren en andere relevante informatie.
- Gebruik kwalitatief goede foto’s en/of video’s
Om een zo professioneel mogelijk profiel te creëren is het belangrijk om aandacht te besteden aan de kwaliteit van je content. Dit geeft een betere en mooiere uitstraling en dat is natuurlijk wat je naar buiten wilt brengen.
- Blijf actief met relevante content
Naast foto’s en stories posten kan je ook actief op Instagram zijn door te reageren op foto’s van je volgers en content reposten. Zo creëer je betrokkenheid bij je volgers. Het is ook mogelijk om automatisch content te publiceren door gebruik te maken van apps. Je activiteit bepaalt de vindbaarheid, positie in het algoritme en de betrokkenheid van je volgers op jouw Instagram-profiel.
Het is belangrijk om je activiteiten op Instagram af te wisselen met zakelijke afbeeldingen, gezamenlijke (informele) uitjes of andere ontwikkelingen die een beter beeld geven over je organisatie en wat er allemaal speelt.
- Gebruik hashtags om gevonden te worden
Dit is een gemakkelijke manier om je bereik nog meer te vergroten. De hashtags categoriseren contant op Instagram waardoor je ook zichtbaar bent als er gezocht wordt onder die hashtag. Probeer een structuur aan te houden bij elke post die je doet. Zoals bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en/of slogan. Stem verder je hashtags af op de foto die je gaat plaatsen met een maximum van 20 hashtags per foto. Denk bijvoorbeeld aan #detachering of #assessment.
Vanaf heden is The Search Company dan ook actief op Instagram. Onder de naam @The.Search.Company zijn we te vinden, zeker de moeite waard om ons te volgen! Op een informele manier kom je meer te weten over onze organisatie, wie er werken en wat er zich (dagelijks) afspeelt. Ook zullen er geregeld vacatures voorbij komen die wellicht interessant kunnen zijn. Uiteraard komen we graag met je in contact!
Lees meer van onze blogs hier. Meer weten over The Search Company vanuit een extern oogpunt. Lees onze Google reviews.