In het grote Recruitment Trends onderzoek 2017, waaraan 147 recruimtent managers van corporate bedrijven in Nederland deelnamen, kwam naar voren dat een derde van het totale wervingsbudget wordt besteed aan werving- en selectiebureaus.
Hoe komt het dat werving- en selectiebureaus zo dominant aanwezig in veel organisaties voor het aantrekken en selecteren van personeel? In dit artikel zullen we analyseren welke ontwikkelingen hieraan ten gronde liggen.
Dit is wat er in het onderzoek duidelijk naar voren komt:
- “Corporate Recruiters hebben het drukker en richten zich vooral op kwaliteit van kandidaten.”42% van de recruitment professionals verwacht dat het wervingsvolume het komende jaar groter zal worden. Daarbij is focus op kwaliteit het belangrijkste.
- “Succes van recruitment wordt door bedrijven voornamelijk gemeten aan de hand van time-to-hire”.
48% procent van de ondervraagde professionals geeft aan dat het de hoeveelheid tijd die eroverheen gaat om een werknemer aan te nemen een middel is dat gebruikt wordt om effectiviteit te meten.
Maar:
- “Het aantal recruitment teams met een groeiend budget daalt en veel recruitment teams groeien niet”.
Voor 73 procent van de recruitment professionals ziet hun team niet groeien of zelfs dalen. Daarnaast heeft 63% van de recruitmentteams het dit jaar te doen met eenzelfde budget als vorig jaar.
Dus er is een groeiende vraag naar nieuwe werknemers, maar minder handen, geld en dus tijd om deze groei op te vangen.
Zie je de discrepantie tussen deze ontwikkelingen?
Zeker aangezien tijd het belangrijkste middel is om effectiviteit van het proces te meten is het niet gek dat werving- en selectiebureaus een heleboel werkdruk en ‘tijd’ op kunnen vangen.
Kwaliteit gegarandeerd
Volgens professionals zou er eigenlijk meer geïnvesteerd moet worden in innovatieve tools voor automatisering. Vaak hebben werving- en selectiebureaus meer te besteden voor de nieuwste tools. Want recruitment is voor bedrijven maar een subdoel. In een werving- en selectiebureau is het plat gezegd het ‘overlevingsorgaan’. Corporate recruiters hebben veel meer moeite om management te overtuigen om budget vrij te maken. Zo komt het dat bij recruimtentbureaus kwaliteit vaak sneller gegarandeerd is.
IT en Sales hebben prioriteit
Een andere ontwikkeling die we zeker niet mogen negeren is de volgende:
“De vraag naar salesmanagers, IT-medewerkers en programmeurs is zo dominant dat recruitment teams in Nederland strategisch te werk moeten gaan om dit talent aan te trekken, ” wordt er geconcludeerd in de resultaten van het onderzoek.
Wat zien we dan?
Maar liefst 33 procent van de recruitmentprofessionals geeft aan dat sales vacatures de hoogste prioriteit hebben in de organisatie, gevolgd door 29 procent aan IT-vacatures. Dat is het overgrote deel van alle vacatures.
Bouwen aan organisaties
Ook wij bij The Search Company merken dat de vraag van onze klanten steeds groter wordt en daarom werken we graag samen met onze klanten aan het bouwen van hun organisaties. Want als we elkaar helpen wordt niet alleen de recruitmentsector, maar worden ook de IT en Sales sector er alleen maar sterker van.